Hjemmearbejde: 5 ting du skal overveje, før du arbejder hjemme

Internettet har som bekendt revolutioneret stort set alle aspekter af den moderne tilværelse, og dette gælder ikke mindst selve den måde vi arbejder på i dag. F.eks. er hjemmearbejde blevet en af de mest bemærkelsesværdigt populære tendenser indenfor det danske arbejdsmarked de seneste år, hvilket der bestemt er mange gode grunde til. så hvis du går med planer om at tage springet for at slutte dig til de mange fjernarbejdere herhjemme, så skal du bare læse videre her. For her får du nemlig 5 ting du skal overveje inden du gør drømmen om hjemmearbejde til virkelighed.

1. Internetforbindelsen

Hvis du har hjemmearbejde, så betyder det med 99.9% sikkerhed at du i en eller anden forstand arbejder på nettet. Du skal derfor som det allerførste sørge for at du får en hurtig internetforbindelse, så du altid kan klare dit arbejde lige så hurtigt som på kontoret.

2. Indret et kontor derhjemme

Selvom det kan være fristende at arbejde i pyjamas direkte fra sofaen, så bør du dog ikke give efter for fristelsen (det fungerer nemlig stort set aldrig). Behandl i stedet dit hjemmearbejde som ethvert andet arbejde, og indret derfor et af rummene derhjemme som kontorområde. Læs vores artikel med tips til, hvordan du får det optimale hjemmekontor. Og nu hvor du er i gang, så bør du bestemt også klæde dig på til at arbejde med noget almindeligt kontorbeklædning. Det bliver nemlig langt nemmere at fastholde en arbejdsrutine, hvis du behandler dit hjemmearbejde som ethvert andet arbejde. Sørg desuden også få at investere i et ergonomisk skrivebord med en god kontorstol. På denne måde vil du jo kunne skåne både ryg og nakke.

3. Husk verden udenfor dit hjemmekontor

Bare fordi du befinder dig derhjemme, så betyder dette naturligvis ikke at du er tvunget til at afskære dig fra resten af verden. Det sociale spiller jo også en væsentlig rolle – og især når det kommer til vores psykiske velbefindende. Desuden bør du også udnytte dine professionelle netværker til at skabe nye kontakter, diskutere med ligesindede eller måske blot finde en god sparringspartner på f.eks. LinkedIn eller Facebook. Hvem ved; måske åbner der sig nye karrieremuligheder på denne måde.

4. En tid til at arbejde

Afsæt desuden også et fast tidsrum til at arbejde i. Du skal med andre ord sørge for at inddele timerne i døgnet i to dele – en til arbejdet, og en til fritid. En uorganiseret arbejdsdag er nemlig en af de allerstørste risikoelementer ved enhver form for hjemmearbejde. Vi kan i denne forbindelse klart anbefale 9-17 modellen.

5. Hav realistiske forventninger

Sidst men ikke mindst, så skal du naturligvis ikke have urealistisk høje forventninger til dit nye hjemmearbejde. Man skal jo nemlig lære at kravle før man kan gå, og dette gælder bestemt også for hjemmearbejde. Så du skal nok som udgangspunkt regne med en mere eller mindre langsom opstart inden du kommer rigtigt i gang. Dog vil der her typisk (og heldigvis) blot være tale om en ganske kort periode før du har mindst lige så travlt, som du i sin tid havde det på kontoret.