Lad os sige at du for tredive år siden fortalte dine venner, at du gik med planer om at tjene penge på at spille computerspil professionelt, så ville du uden tvivl blive anset som værende fuldstændigt fra forstanden. Der er dog som bekendt sket rigtigt meget siden dengang. Computerspil har nemlig for længst bevæget sig ud af børne- og ungdomsværelserne, og ind i sportsarenaerne under den samlede betegnelse e-sport. Men hvad er e-sport egentlig for en størrelse, og hvordan opstod den egentlig? Få svaret ved at læse denne lille artikel.
Hvad er Esports?
Begrebet e-sport er først og fremmest en forkortelse for elektronisk sport, der grundlæggende dækker over nationale og internationale konkurrencer i computerspil mellem individer eller hold. Langt de fleste e-sport konkurrencer er såkaldte multispiller turneringer, der typisk vil kulminere i (ofte temmelig store) økonomiske præmier – altså penge. E-sport har i løbet af de sidste par årtier udviklet sig til en sportsgren på lige fod med andre sportsgrene, og inkluderer b.la. de følgende turneringer:
- First Person Shooter turneringer: f.eks. skydespillet “Call of Duty”.
- Multiplayer turneringer på nettet: f.eks. League of Legends.
- Fighter-turneringer: f.eks. kampsportsspil såsom ”Mortal Combat”.
- Sportsspils turneringer: alt fra Fifa fodboldspil til NBA basketballspil.
- Kortspilsturneringer: f.eks. Poker eller Blackjack.
Nu hvor kender lidt mere til de strukturelle og organisatoriske aspekter ved e-sport, så er det nu på tide at tage et lille kig på denne forholdsvis nye sportsgrens historie.
E-sportens tidligste fase
E-sport har overraskende nok rødder tilbage til 1970’erne, og nærmere bestemt 1972. Dog virkede de første e-sport turneringer nærmest helt amatøragtige i forhold til hvor vi er i dag. For det første findes der jo som bekendt bogstaveligt tusindvis af spil i dag, hvorimod der i 1970’erne blot fandtes en lille håndfuld. Når dette så er sagt, så mindede turneringsstrukturen allerede dengang om den vi kender fra i dag – selvfølgelig blot minus internettet. I 1972 tiltrak den første e-sport konkurrence faktisk hele 10,000 deltagende spillere, der alle dystede om at blive den bedste ”Space Invaders” spiller i verden.
Den moderne epoke
Efter at have levet lidt af en skyggetilværelse i mange år, så begyndte der for alvor at komme fart over feltet ved årtusindeskiftet. Udover den langt større teknologiske udvikling, så skyldtes dette nok hovedsageligt etableringen af et par store turneringer, såsom ”Electronic Sports World Cup” og ”World Cyber Games” – skarpt efterfulgt af turneringsværten ”Major League Gaming”, der i dag er en af de største e-sport turneringer i hele verden. Dette har haft en fuldstændigt revolutionerende effekt på hele sportsgrenen, og i dag drømmer spillere fra hele verden om en dag at blive dygtige nok til at deltage i en af disse store turneringer.
E-sport er i dag en karriere
Med etableringen af de store turneringer er e-sport for alvor gået hen og blevet en reel karrieremulighed for de bedste spillere fra hele verden. Der er nemlig rigtigt mange penge at vinde som e-spiller. Faktisk er det slet ikke uhørt at høre om samlede præmiebeløb på over 200 millioner kroner, hvor den største udbetalte præmie til en individuel spiller lå på omtrent 20 millioner kroner.
Så næste gang dine forældre siger at du spilder din tid med at spille computerspil, så skal du blot henvise dem til denne artikel.